Artifact

Play Noord! 15 oktober 2011

tweede simulatiedag

Op de tweede dag wordt meer uitdagend gespeeld en gebouwd dan op de eerste dag. De aanpak van de ruimte verschilt van de eerste dag. De zetten van de spelers variëren van een zeer uitgesproken gebaar, een nieuwe hoge landmark toren, tot een fijnmazige stedenbouwkundig structuur die langzaam evolueert. Er zitten dus vooral contrasterende ontwikkelingen in het gebied. Terwijl ongewenst programma uit de stad, zoals; bordelen, wietplantage of Las Vegas stijl casino’s, is voorgesteld als ‘motor van de ontwikkelingen in Kop van Noord’. Het constant terugkoppelen en het ‘testen’ van interessante of controversiële ontwikkelingen hebben het formuleren van de gebiedsontwikkeling sterk beïnvloed.

Bij het stemmen valt het op dat er vooral wordt gestemd voor de projecten waar veel discussie over is geweest. Een voorbeeld hiervan is het ‘Occupy Overhoeks’ project direct naast het nieuwe hoge landmark van Overhoeks. Het lijkt wel alsof een felle discussie draagkracht genereert, zeker als het over nieuwbouw projecten gaat. Wat dit idee bijzonder maakt is natuurlijk het feit dat er circa twee weken naar de spelsessie in de Tolhuistuin, een echte ‘Occupy’ actie heeft plaatsgevonden in het Shell Grootlab.